ΖΩΟ…ΓΡΑΦΙΚΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ & ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Για τις Γ’, Δ’,Ε’, Στ’ τάξεις του Δημοτικού
Δημιουργός Εκπαιδευτικού Προγράμματος: Κατερίνα Παπαποστόλου, Εκπαιδευτικός -Διευθύντρια ΔΣ Νησίου Ημαθίας- Ζωοθεραπεύτρια- Συγγραφέας- Ιδρύτρια Ζω.Ε.Σ.
Εικονογράφηση υλικού- καλλιτεχνική επιμέλεια: Λιάνα Δενεζάκη, Συγγραφέας- Εικονογράφος- Εκδότρια
Το πρόγραμμα δίνει έμφαση στη μυθοπλασία, την κριτική σκέψη, τη δημιουργική γραφή και την ανάπτυξη της φαντασίας των παιδιών, αξιοποιώντας τόσο τις ιδέες τους όσο και τα συναισθήματα που γεννούν οι ιστορίες αδέσποτων σκύλων. Μέσα από δράσεις παιδαγωγικά κατάλληλες και ελκυστικές, τα παιδιά καλούνται να εκφραστούν, να συνεργαστούν και να ανακαλύψουν τη δύναμη της ενσυναίσθησης. Οι δραστηριότητες είναι κυρίως συλλογικές και ενθαρρύνουν την επικοινωνία, τη συνεργασία, τον προφορικό και γραπτό λόγο. Το σχέδιο εργασίας συνδέει τη Γλώσσα (προφορικός λόγος, ανάγνωση, δημιουργική γραφή) με τη Δημιουργία–Έκφραση (Εικαστικά, Δραματοποίηση, Μουσική). Οι αδέσποτοι σκύλοι, οικείο θέμα για όλα τα παιδιά, αποτελούν αφετηρία για διερευνήσεις που αγγίζουν πολλές μαθησιακές περιοχές. Σημαντική διάσταση του προγράμματος είναι η παρουσία ειδικά εκπαιδευμένου και πιστοποιημένου σκύλου, όπου αυτό ζητείται, που ζωντανεύει την ιστορία και γεφυρώνει το παραμύθι με την πραγματικότητα.
Βασικοί Στόχοι
- Ευαισθητοποίηση των παιδιών για τη σχέση ανθρώπου–ζώου.
- Ανάπτυξη περιβαλλοντικής και εθελοντικής συνείδησης.
- Κατανόηση ότι όλα τα ζώα έχουν τις ίδιες βασικές ανάγκες με εμάς: τροφή, νερό, στέγη, φροντίδα και αγάπη.
- Ενημέρωση για την έννοια της υπεύθυνης κηδεμονίας και όχι της «ιδιοκτησίας» ζώου.
- Επαφή με την έννοια της ευζωίας και των δικαιωμάτων των ζώων.
- Αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων – δικών τους και των ζώων.
- Ανάπτυξη ενσυναίσθησης, φροντίδας και υπευθυνότητας απέναντι σε κάθε μορφή ζωής.
Επιμέρους Στόχοι
- Εξοικείωση με την παρουσία εκπαιδευμένου σκύλου στην τάξη.
- Μάθηση μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, κατασκευές και παιχνίδι.
- Δημιουργική γραφή με πρωτοπρόσωπη αφήγηση («μπαίνω στη θέση του άλλου»).
- Δημιουργία ιστοριών από εικόνες και λήψη αποφάσεων για την εξέλιξή τους.
- Καλλιέργεια φιλαναγνωσίας και αγάπης για τη γραφή.
- Έκφραση μέσα από δημιουργικό δράμα, μίμηση και αυτοσχεδιασμό.
- Ανάπτυξη κινητικότητας και γλώσσας μέσα από απλές μουσικές συνθέσεις.
Παιδαγωγική Προσέγγιση
Το πρόγραμμα είναι διαδραστικό και διαθεματικό, με στόχο τα παιδιά να εμπλακούν στο θέμα όχι μόνο γνωστικά αλλά και βιωματικά και ευχάριστα. Δημιουργεί συνθήκες που ενισχύουν την ενεργή συμμετοχή, την αποδοχή όλων ανεξαιρέτως και την καλλιέργεια στάσεων σεβασμού και υπευθυνότητας απέναντι στα ζώα και το περιβάλλον.