Δημιουργοί Εκπαιδευτικού Προγράμματος: Κατερίνα Παπαποστόλου, Εκπαιδευτικός -Διευθύντρια ΔΣ Νησίου Ημαθίας- Ζωοθεραπεύτρια- Συγγραφέας- Ιδρύτρια Ζω.Ε.Σ., Λιάνα Δενεζάκη, Συγγραφέας- Εικονογράφος- Εκδότρια
Το πρόγραμμα συνδυάζει μυθοπλασία, αφήγηση παραμυθιού, θεατρικό παιχνίδι, μουσικοκινητικά δρώμενα, εικαστικά, συζήτηση και τη βιωματική επαφή με τη Διώνη, τον Άξελ και τον Πόθο – τους «συγγραφείς» των βιβλίων που στηρίζουν το έργο μας!
Απευθύνεται σε μαθητές Δημοτικών Σχολείων και υλοποιείται σε κάθε τμήμα χωριστά, καθώς απαιτεί μικρό αριθμό συμμετεχόντων. Ο ιδανικός χρόνος είναι δύο διδακτικές ώρες, ενώ η συνέχιση δράσεων σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης πολλαπλασιάζει τα αποτελέσματα.
Στόχοι του Προγράμματος:
Γενικός στόχος είναι η σωματική, συναισθηματική, νοητική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών μέσα από τη σχέση τους με τους αδέσποτους σκύλους. Ειδικότερα, τα παιδιά:
- Διευρύνουν τις γνώσεις τους γύρω από τα αδέσποτα και μη ζώα.
- Κατανοούν την αξία της υιοθεσίας ενός ταλαιπωρημένου πλάσματος.
- Μαθαίνουν τι σημαίνει υπεύθυνη κηδεμονία.
- Αναπτύσσουν ενσυναίσθηση και φιλικές στάσεις απέναντι στα ζώα.
- Εξασκούνται στη δημιουργική γραφή, την αφήγηση και τον προφορικό λόγο.
- Καλλιεργούν δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας, δημιουργικής έκφρασης και αυτοσχεδιασμού.
- Συμβάλλουν στη διαμόρφωση μιας κοινωνικής φιλοζωικής συνείδησης.
Μεθοδολογία
Το πρόγραμμα είναι διαδραστικό και διαθεματικό, καθώς συνδέει γνωστικά αντικείμενα με τα βιώματα και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Μέσα από παραμύθια και βιωματικές δράσεις, τα παιδιά μαθαίνουν να βλέπουν τον κόσμο από τη σκοπιά ενός αδέσποτου ζώου, αλλά και άλλων παρεξηγημένων ειδών (π.χ. «πονηρή» αλεπού, «κακός» λύκος, «άγριο» λιοντάρι), κατανοώντας πως όλα έχουν αξία και ρόλο. Οι δραστηριότητες συνδέουν τη Γλώσσα (προφορικός λόγος, ανάγνωση, δημιουργική γραφή) με τη Δημιουργία–Έκφραση (εικαστικά, μουσική, δραματοποίηση), ενώ παράλληλα ευνοούν την αλληλεπίδραση, την ομαδικότητα και την κριτική σκέψη. Οι μαθητές μοιράζονται εμπειρίες, εκφράζουν απόψεις σεβαστές από όλους και συμμετέχουν ισότιμα στη διαδικασία, ανεξαρτήτως φύλου, καταγωγής ή σχολικής επίδοσης. Ακόμη και οι πιο «αδύναμοι» μαθητές γίνονται αποδεκτοί και εντάσσονται δημιουργικά στην ομάδα.
Αναμενόμενα Αποτελέσματα
Οι μαθητές:
- Έρχονται σε επαφή με τη ζωή των αδέσποτων ζώων και τις δυσκολίες τους.
- Αποκτούν δεξιότητες συνεργασίας και υπευθυνότητας.
- Μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν πρακτικά προβλήματα («τι κάνω όταν συναντήσω ένα αδέσποτο στον δρόμο;»).
- Αναπτύσσουν ευαισθησία, ανοιχτό μυαλό και θετική στάση απέναντι στα ζώα και το περιβάλλον.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα μπορεί να εκπονηθεί και με τη φυσική παρουσία ειδικά εκπαιδευμένων και πιστοποιημένων σκύλων εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης, αλλά και χωρίς αυτήν, με την αξιοποίηση του πλούσιου οπτικοακουστικού υλικού μας.
Ωστόσο, η παρουσία των σκύλων προσθέτει μια μοναδική βιωματική διάσταση, καθώς τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν άμεσα μαζί τους, να αναγνωρίσουν τη γλώσσα του σώματός τους και να βιώσουν στην πράξη όσα διδάσκονται.